Norsko - Bergen, Trolltunga, Odda 3.-10.5. 2019

Výprava po Norsku začala letem z Vídně do Bergenu. Na letišti nás čekalo předem zamluvené auto, k našemu milému překvapení o třídu vyšší VW Polo. Vyrazili jsme rovnou k první zastávce k vodopádu Fossen bratte. Úžasná podívaná jak hektolitry vody padají do údolí. Další zastávkou byl opět vodopád a to Steinsdalsfossen. Je vyjímečný tím, že se dá za ním projít po chodníčku. A to už jsme kousek od našeho prvního ubytování, které bylo v krásné roubence. Tu si majitelé nechali přivést. Večer v ní nám dotvářel atmosféru oheň v krbu. Další den jsme si roztrénovaly nohy nenáročným výstupem na kopec. Následoval přejezd k vodopádu Voringsfossen, který je 182 m vysoký a je jedním z nejznámějších vodopádů v Norsku. Poté už naše cesta směřovala do vesničky Tyssedal, která je vychozištěm na turistický trek a atrakci Trolltunga neboli trolí jazyk. Zde jsme měli ubytování na dvě noci.
Na následující den jsem měl naplánovaný zmíněný trek na Trolltungu, ale bohužel počasí nepřálo a v noci i přes den nahoře sněžilo. Museli jsme tedy trek o den odložit a uchýlit se k alternativnímu plánu. Na dosah od ubytování je krátky trek k místu zvaném Lilletopp. Na tomto místě dříve býval vodopád, ale vodu stáhli do velkých trubek, kterými vodu hnali do vodní elektrárny. Je odsud pěkný výhled na vesničky, fjord a okolní vrcholky. Další krátká zastávka byla u vodopádu Latefossen, který teče přímo pod viaduktový most a voda zde cáká daleko do silnice. Aby těch vodopádů nebylo málo, tak následoval Langfossen. Je kaskádovitý a celkově padá neuvěřitelných 612 m. Vede podél něj trek, po jehož prudkém vystoupání jste odměněni dechberoucími výhledy na okolní vrcholky a fjord. Večer jsme si dali drink na dobrou noc a šli brzy spát.
Nastal den "Dé" brzké vstávání a před náma trek na jednu z nejznámějších norských atrakcí. Plány nám o pěkný kus prudkého výstupu zhatila závora na horní parkoviště, které je otevřeno jen přes sezónu. Trasa se tedy prodloužila o 4 km jedním směrem. Parkování na spodním parkovišti přišlo na 500 NOK. Byl i důvod pro uzávěru, protože v závěrečné části byla asfaltka namrzlá natolik, že nám i boty tak podkluzovaly, že jsme se začli obávat o celý trek. Dole bylo pouze jedno auto japonců, které jsme na asfaltce předběhli. Od horního parkoviště dál bylo nasněženo z předešlého dne, takže ani nebylo jasné kudy trek vede, mohli jsme jen odhadovat. Nikde žádné stopy, nikdo před námi ten den ještě nešel. Zkusili jsme kousek jít s tím, že pokud narazíme na sebemenší problém vracíme se zpět. Naštěstí žádný zásadní problém nenastal, i když pár slabších chvilek bylo a tak jsme po 14 km tůře krásně zasněženou krajinou dosáhli vytouženého cíle Trolltunga. Vyfotili jsme se na jazyku, posvačili s úžasným výhledem a pomalu se začli vracet zpět stejnou cestou. Počasí se měnilo co pět minut, chvíly vymetená obloha a sluníčko, chvíly poletovaly vločky. Tento celkově 28 km dlouhý trek v čerstvém prašanu byl pro mě jedním z nejkrásnějších a nejnáročnějších, ale stál sakra za to. :) Konec cesty už byl sníh zcela odtátý. A na další ubytko ještě 40 km za volantem.
Plán na následující den byla návštěva lyžařského střediska Fonna Glacier SKI Resort. Klikatou silničkou jsme se vyšplhali až k němu. Bohužel zde probíhala rekonstrukce a areál byl mimo provoz. Vydali jsme se tedy na trek kolem říčky Bondhuselva až k jezeru Bondhusvatnet. Odtud měl být výhled na jazyk ledovce Folgefonni. Tento den nám pán bůh moc nepřál, protože se zatáhlo, nebylo toho mnoho vidět a začal pěkný slejvák. V tento okamžik jsme to vzdali a vrátili se zpět k autu. Tento den jsme spali v chatičce v kempu ve městečku Odda. Bylo to nejdražší a nejmenší ubytování za celý náš pobyt. Aby toho nebylo málo, tak někdo omylem přehodil klíče od chatiček v kódovaných schránkách. Kód od schránky jsme měli správný, ale klíč bohužel ne. Nakonec musela přijet recepční a problém vyřešit.
Po oblíbené snídani z míchaných vajíček jsme vyrazili očíhnout ledovec z druhé strany. Trek začínal na místě Buerbreen, kde byla farma a placené parkoviště. Šlo se skrz pozemky farmy v bezprostřední blízkosti horských krav a ovcí. Po chvilce začalo prudké stoupání a za pomoci mostků přes potůček a lan k výšplhu na skalky jsme došli až do cíle. Ledovec byl na dosah a vstup na něj se nedoporučoval kvůli možnému sesunu. Dali jsme si tedy ledovou křišťálově čistou lahodnou vodu, která z něj tekla, pokochali se a stejnou cestou se vrátili zpět k autu. Vydali jsme se na cestu. Ten den jsme byli ubytováni ve městě Vossavangen v horské chatě Haugo Utleige. Prošli jsme se po blízkém okolí, večer si dali drink a zapálili oheň v krbu.
Předposlední den jsme věnovali návštěvě Bergenu. Konkrétně Bryggenu což je nejstarší čtvrť norského Bergenu. Nachází se podél východního břehu přístavu Vagen. Kdysi byla hlavním centrem obchodu v severní Evropě a tvoří ji souběžné řady domů s kamennými základy, za jejichž průčelími s lomeným štítem se ukrývají rekonstruované stavby z hrubých fošen. I přes přísný zákaz používání ohně bylo mnoho domů zničeno ohněm, naposledy v roce 1955. Prošli jsme si i blízký fish market, kde jsme si dali hamburger z lososa, byl výbornej. Ubytováni jsme byli ve městečku Hilleren. Večer jsme šli na krátkou procházku na vyhlídku. Cesta byla kolem obchodu, nákup jsme nechali až na zpáteční cestu což se ovšem ukázalo jako chyba. Chtěl jsem si koupit plechovku piva, ale v norsku se může alkohol prodávat jen do 20 h. Bylo pár minut po osmé, ale i kdyby prodavačka sebevíc chtěla, systém v pokladně prostě už po této hodině žádný alkohol nenamarkuje.
Čekal nás poslední den a odlet domů. Cestou na letiště jsme se zastavili u zámečku Gemlehaugen, na kterém zrovna probíhala rekostrukce. Zámeček je jedním ze sídel královské rodiny. Prošli jsme se pěknou udržovanou zahradou a pokračovali na letiště. Vrátili jsme auto, prošli odbavením a hurá domů...